sábado, 14 de junio de 2014


Què és una innovació docent? ( característiques, entrebancs...)

Actualment el tema “innovació” està per tot arreu, es parla de que es necessari innovar en els temps que corren, seguir creixent per que sinó ens quedem enrere. Innovació com el seu propi nom indica fa referència a crear alguna cosa nova que produeixi una millora de com estava abans. I en el cas d’una innovació docent, vol dir que el mestre ha d’ innovar-se per a no quedar-se enrere, millorar i adaptar-se a tot el que vingui. Però no es una paraula que s’ha d’utilitzar així a la “virulé”, és una cosa seria que s’ha de parlar, fonamentar, reflexionar i quan està ja tot armat portar-ho a terme.

Actualment la nostra societat avança, canvia a passos agegantats, aquest canvi social ve relacionat també amb un canvi tecnològic. Si canvia la nostra societat, canvien també els nostres infants, i el que hem de fer és estar al dia per a que ells també ho estiguin.

Quan parlem d’innovar, parlem d’un procés,  que té un sentit en un context educatiu, s’ha de planificar, organitzar i s’ha d’avaluar. El seu principal objectiu és introduir una millora en un o més dels processos ensenyament- aprenentatge.

Qualsevol innovació implica un canvi, però no qualsevol canvi implica innovació. Amb això vull dir també que els canvis son de forma intencionada però que no sempre són positius, ja que no surten com estava previst, i molts dels canvis no tenen per què ser innovadors.

Aquests canvis van cap a un model d’ensenyament-aprenentatge molt més flexible, que els mestres han d’adaptar-se a aquestes necessitats de la societat actual, on hi haurà canvis de rol del que estaven acostumats a fer.

Aquests canvis els vivim i els podem comparar amb el que fem avui en dia, La universitat té una multitud d’experiències d’ensenyament virtual, el que estic fent jo ara mateix, explicant en el meu blog, que després llegirà la meva mestra, les aules virtuals que ens comuniquem des de Mallorca per videoconferència, el nostre moodle... Per tant nosaltres mateixes hem viscut aquest canvi ben d’ aprop.

La definició que diu la RAE : “ mudar o alterar alguna cosa, introduint novetats” i que pot ser que el que per nosaltres és una novetat per altres no ho sigui, o que per altres centres ja ho tinguin. Per tant és un concepte força ampli, amb variacions.

Com diu TOFFLER (1985) es canvia significativament quan es donen aquestes tres condicions:

-      Quan existeix una pressió externa important.

-      Quan hi ha persones integrants que es troben insatisfetes amb l’ordre existent.

-      Que sigui una alternativa coherent presentada en un pla, un model o una visió.

El que s’ha de fer primerament és observar, prestar atenció a l’entorn i als missatges que ens donen així que un cop tens visualitzat el que es necessita comença a moure-ho.

Característiques d’innovació docent

- Innovació suposa transformació i canvi qualitatiu significatiu

- Una innovació no es necessàriament una invenció, però si algo nou que propicia un avanç en el sistema cap a una plenitud, un nou ordre o sistema.

- L ’innovació implica una intencionalitat o intervenció deliberada i en conseqüència ha de ser planificada.

- L’ innovació no es un fi en si mateix sinó un medi per a millorar els fins de l’educació.

- Implica una acceptació i apropiació del canvi per aquells que han de portar-ho a cap.

- Implica un canvi de concepció i de pràctica.

- És un procés obert i inclús implica una reflexió des de la pràctica.


ETAPES DEL PROCÉS INNOVADOR:

-      Planificació: En aquest moment es quan es fa un estudi de la situació i de les necessitats que té el centre.

-      Difusió: Informar als implicats del nou projecte d’innovació.

-      Adaptació: Etapa on es superen els obstacles, dificultats, resistències..gràcies als recursos, materials que es proporcionen.

-      Desenvolupament: Posada en pràctica del projecte.

-      Avaluació: Últim procés amb l’objectiu que hagi estat positiu i sobretot funcional el resultat.

OBSTÀCLES

En el món en què vivim rarament no hi ha espai a que no ens posin obstacles, seria estrany que ens ho fiquessin fàcil, i molt més en aquest país. Avui en dia amb la crisi que estem vivint, i els retalls tan meravellosos que ens dona el “Súper partit polític” que ens governa poca cosa es pot fer, i molt menys demanar res. Per tant també ho pateixen aquestes innovacions de les que fem referència. A més encara que no es vulgui dir, i ja entro en temes escabrosos, però que sempre surten , es que vivim en una dictadura però de manera silenciosa. Per tant els de dalt prefereixen que seguim impartint una educació tradicional, a la vieja usanza, amb la religió com l’assignatura estrella i d’or!

En fi, per acabar vull dir que estic d’acord amb el que diu Santos Guerra (2000) “la resitència és una necessitat que ha de ser ímplicita a tot projecte de canvi, en cas contrari, el procés d’innovació seria automàtic” Jo ho faig referència a que totes les coses que es fan, i que són importants doncs no seran fàcils, i un cop ho hagis aconseguit la recompensa serà molt més grossa.

Després de cercar tanta informació et quedes sorpresa, per què em pensava que era algo molt més simple. No vull dir que ser un mestre innovador no sigui important però em semblava una cosa que semblava de lògica que havia de fer-se...

He cercat informació de tot tipus, inclús he llegit coses que m’he assabentat cap a on anaven dirigides quan ja estava gairebé acabat el text... En altres moments he abandonat el text perquè em semblava avorrit i que donaven masses voltes a algo que era molt més fàcil d’explicar. Gràcies als apunts també m’ha quedat molt més clar. Diria que ha estat l’entrada que més m’ha costat de fer de tot el blog...


Competències:

-      He cercat molta informació sobre el tema, apunts, blogs i articles.

-      He aprés a llegir solament el que crec que interessa, per tant he pogut decidir amb criteri el que creia que era important, i no perdre el temps en altres coses.

-      He ampliat la meva formació gràcies  a aquest tema.





 

No hay comentarios:

Publicar un comentario