LECTURA ARTICLE Latorre,
M.J.;Blanco, F.J.(2007) “ Algunos conceptos clave en torno a las creencias
de los docentes en formación”
Un
cop llegida la lectura i contrastar les diferents visuals que tenen diferents
autors sobre el concepte de creença faré un resum del que alguns diuen:
-
Sola y Quintana: Lo oposat a saber, no s’està
segur d’alguna cosa, però es té com algo que es veritat.
-
Fenstermacher: Conèixer algo és epistemològicament
diferent, que tenir una creença en alguna cosa.
-
Villoro: Una persona no pot saber
algo sinó ho creu.
-
Rokeach: El coneixement és un
component de la creença.
-
Abelson: Defineix les creences com el
coneixement que la gent manipula amb un propòsit particular.
-
Nisbett i Ross: Les creences són
proposicions raonables explícites sobre les característiques dels objectes i de
les classes d’objectes.
-
Sigel: Les creences són
construccions mentals de l’experiència, que es mantenen com verdaderes i que
guien la conducta.
-
Dewey: La creença abarca totes les
qüestions dels quals no disposem d’un coneixement segur, però en les que
confiem lo suficient com per actuar d’acord amb elles.
-
Pajares: Les creences són
construccions mentals basades en les experiències prèvies que les persones posseeixen,
i que determinaran la seva construcció.
-
Sola: Conèixer les creences que
constitueixen la base del pensament dels futurs mestres, i el contraste que pot
haver entre les creences que tenen els futurs mestres i les seves pròpies.
-
La Pineda: Les creences són un esforç
per arribar a la realitat sense passar per la democratització ni racionalitat
empírica.
-
Julio Casares: Acció i efecte de creure,
creure com certa cosa que no esta comprobada.
-
Vicente: La creença és un assentament
i conformitat amb alguna cosa.
-
Per
la meva part crec que els mestres tenim una responsabilitat molt forta cap als
nostres alumnes, per que segons les nostres creences i el que nosaltres transmetem
serà els que ells entenguin, i creguin que és el que està bé i en el que s’ha
de creure. Antigament, ara ja no tant, el
que deia el mestre anava a missa, eren les persones que més credibilitat
tenien, i en els que confiaven les mares 100%. Avui en dia la cosa ha canviat
de mala manera, ja que quedem com en un cinquè lloc, on la veïna del quart té
més credibilitat que nosaltres.
Ara
que faig aquesta reflexió recordo quant jo anava a l’ institut, i amb això
remarco l’ importància que té el que digui el mestre. Recordo que tenia una mestra
d’ historia d’ Espanya que era molt afable, i que jo especialment tenia força apreci,
però era una persona que provenia d’una família franquista, amb uns ideals
força marcats, i quan ella donava classes això es reflectia en les seves
explicacions, ja que defensava i parlava estupendament de l’època de Franco, i
trobo que això no és just, per que jo sempre he tingut les meves idees, i
evidentment no estava d’acord amb el seu enfocament, però hi havia moltes
companyes meves que dubtaven, i que després reflexionaven i inclús arribaven a
la conclusió del que deia la seva mestra estava bé i confiaven. Trobo que es
completament normal que passés això, ja que la teva mestra és la que t’ensenya,
i t’haurà d’ensenyar com eren les coses, i si ella creu que estava bé com pot
ser que li portis la contrària? Per tant aquesta mestra tenia les seves
creences del que ella havia viscut a casa seva, per tant es basava en les seves
experiències i ho transmetia als alumnes... ( molt semblant el que reflexa
Pajares amb la seva interpretació de creença i saber)
Aquest
article es molt interessant, tot i que no ens donen una resposta clara i
contundent del que significa una creença, ja que a mesura que vas llegint t’atabales,
perquè un pensa una cosa, i et sembla que tu també penses el mateix, però
després llegeixes el comentari d’un altre autor que és un poc més contrari, i
també penses que ho ha enfocat com ho faries tu.
Així
que finalment hem decideixo per l’autor
Pajares que ens diu que són construccions basades en experiències prèvies,
aquestes creences et marcaran alhora de prendre decisions en el que facis en la
teva labor com educadora. Per tant influeixen en la forma que ho facis quan
donis classe als teus alumnes. Es per això que parlo de la responsabilitat que
tenim.
Però
aquest autor també remarca que s’ha d’aprendre a identificar i escoltar
diverses opinions i creences que poden tenir altres mestres per a poder
aprendre d’elles i millorar. Igual que ells faran amb tu, i crec que és de
vital importància per a poder ser una bona mestra en un futur. Aprendre de les
experiències viscudes per altres farà que tu en el teu treball diari tinguis
altres punts de vista i puguis comparar i millorar la teva feina.
No hay comentarios:
Publicar un comentario