domingo, 8 de junio de 2014


LECTURA ARTICLE  Latorre, M.J.;Blanco, F.J.(2007) “ Algunos conceptos clave en torno a las creencias de los docentes en formación”

Un cop llegida la lectura i contrastar les diferents visuals que tenen diferents autors sobre el concepte de creença faré un resum del que alguns diuen:

-          Sola y Quintana: Lo oposat a saber, no s’està segur d’alguna cosa, però es té com algo que es veritat.

-          Fenstermacher: Conèixer algo és epistemològicament diferent, que tenir una creença en alguna cosa.  

-          Villoro: Una persona no pot saber algo sinó ho creu.

-          Rokeach: El coneixement és un component de la creença.

-          Abelson: Defineix les creences com el coneixement que la gent manipula amb un propòsit particular.

-          Nisbett i Ross: Les creences són proposicions raonables explícites sobre les característiques dels objectes i de les classes d’objectes.

-          Sigel: Les creences són construccions mentals de l’experiència, que es mantenen com verdaderes i que guien la conducta.

-          Dewey: La creença abarca totes les qüestions dels quals no disposem d’un coneixement segur, però en les que confiem lo suficient com per actuar d’acord amb elles.

-          Pajares: Les creences són construccions mentals basades en les experiències prèvies que les persones posseeixen, i que determinaran la seva construcció.

-          Sola: Conèixer les creences que constitueixen la base del pensament dels futurs mestres, i el contraste que pot haver entre les creences que tenen els futurs mestres i les seves pròpies.

-          La Pineda: Les creences són un esforç per arribar a la realitat sense passar per la democratització ni racionalitat empírica.

-          Julio Casares: Acció i efecte de creure, creure com certa cosa que no esta comprobada.

-          Vicente: La creença és un assentament i conformitat amb alguna cosa.

-           

Per la meva part crec que els mestres tenim una responsabilitat molt forta cap als nostres alumnes, per que segons les nostres creences i el que nosaltres transmetem serà els que ells entenguin, i creguin que és el que està bé i en el que s’ha de creure.  Antigament, ara ja no tant, el que deia el mestre anava a missa, eren les persones que més credibilitat tenien, i en els que confiaven les mares 100%. Avui en dia la cosa ha canviat de mala manera, ja que quedem com en un cinquè lloc, on la veïna del quart té més credibilitat que nosaltres.

Ara que faig aquesta reflexió recordo quant jo anava a l’ institut, i amb això remarco l’ importància que té el que digui el mestre. Recordo que tenia una mestra d’ historia d’ Espanya que era molt afable, i que jo especialment tenia força apreci, però era una persona que provenia d’una família franquista, amb uns ideals força marcats, i quan ella donava classes això es reflectia en les seves explicacions, ja que defensava i parlava estupendament de l’època de Franco, i trobo que això no és just, per que jo sempre he tingut les meves idees, i evidentment no estava d’acord amb el seu enfocament, però hi havia moltes companyes meves que dubtaven, i que després reflexionaven i inclús arribaven a la conclusió del que deia la seva mestra estava bé i confiaven. Trobo que es completament normal que passés això, ja que la teva mestra és la que t’ensenya, i t’haurà d’ensenyar com eren les coses, i si ella creu que estava bé com pot ser que li portis la contrària? Per tant aquesta mestra tenia les seves creences del que ella havia viscut a casa seva, per tant es basava en les seves experiències i ho transmetia als alumnes... ( molt semblant el que reflexa Pajares amb la seva interpretació de creença i saber)

Aquest article es molt interessant, tot i que no ens donen una resposta clara i contundent del que significa una creença, ja que a mesura que vas llegint t’atabales, perquè un pensa una cosa, i et sembla que tu també penses el mateix, però després llegeixes el comentari d’un altre autor que és un poc més contrari, i també penses que ho ha enfocat com ho faries tu.

Així que finalment hem decideixo per l’autor Pajares que ens diu que són construccions basades en experiències prèvies, aquestes creences et marcaran alhora de prendre decisions en el que facis en la teva labor com educadora. Per tant influeixen en la forma que ho facis quan donis classe als teus alumnes. Es per això que parlo de la responsabilitat que tenim.

Però aquest autor també remarca que s’ha d’aprendre a identificar i escoltar diverses opinions i creences que poden tenir altres mestres per a poder aprendre d’elles i millorar. Igual que ells faran amb tu, i crec que és de vital importància per a poder ser una bona mestra en un futur. Aprendre de les experiències viscudes per altres farà que tu en el teu treball diari tinguis altres punts de vista i puguis comparar i millorar la teva feina.

No hay comentarios:

Publicar un comentario